Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Lubelszczyzna: 40 milionów złotych mniej na lokalne drogi

Aleksandra Dunajska
Jacek Babicz
Dwa projekty zmian zasad funkcjonowania Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych przygotowało we wrześniu Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. Zakładają one, że w przyszłym roku na tzw. "schetynówki" w całym kraju popłynie 500 mln zł, a nie jak pierwotnie planowano - miliard.

Jeśli projekty zostaną zrealizowane, Lubelszczyzna straci blisko 40 mln zł. W przyszłym roku na remonty dróg gminnych i powiatowych w województwie miało popłynąć 75 mln zł. MAiC zmniejsza tę kwotę do 37,4 mln zł. Na kolejne dwa lata kwoty mają pozostać niezmienne - lubelskie samorządy będą mogły liczyć w sumie na blisko 75 mln zł dotacji. W sumie do roku 2015 województwo lubelskie ma dostać w ramach "schetynówek" 202 mln zł (razem z 14,9 mln zł, jakie przekazano do wykorzystania w tym roku). To trzecia największa kwota wśród pozostałych regionów (po Mazowszu i Wielkopolsce). Pierwotnie Lubelskie miało jednak otrzymać w sumie około 240 mln zł.

Wśród planowanych w resorcie zmian są też korzystne. Gminy i powiaty, którym uda się wywalczyć dofinansowanie, będą musiały dołożyć 50 procent wartości inwestycji, a nie jak planowano wcześniej - 70 proc.

Wszystko razem wskazuje jednak na to, że w przyszłym roku za fundusze ze "schetynówek" sfinansowanych zostanie dużo mniej inwestycji niż zaplanowano. - Oczywiście zmiana proporcji dofinansowania jest dla nas pozytywna. Ale fakt, że pieniędzy będzie mniej, to bardzo zła wiadomość. Wierzę, że projekt zmian w tym punkcie nie zostanie zatwierdzony i zrealizowany. Będziemy o to apelować do polityków - podkreśla Zenon Rodzik, starosta opolski. - Drogi powiatowe dużo znaczą w komunikacji, a pieniędzy na nie jest niewiele. Samorządowe budżety mają bardzo ograniczone możliwości. Zwłaszcza że np. w niewielkim powiecie op0lskim jest aż 500 kilometrów dróg powiatowych. Dla porównania powiem, że województwo lubelskie ma 2 tysiące kilometrów "swoich dróg" - dodaje Rodzik.

Dlaczego MAiC zmienia "schetynówki"? W uzasadnieniu projektów czytamy, że propozycje "mają służyć stymulowaniu wzrostu aktywności samorządu lokalnego w działaniach inwestycyjno-remontowych na drogach lokalnych".

Co ciekawe, Włodzimierz Karpiński, poseł PO z Puław i wiceminister AiC, na swojej stronie internetowej pod koniec września poinformował m.in., że dotacja rządowa w ramach NPPDL "będzie wynosiła 50 proc. do 50 proc., a nie jak w roku obecnym 30 do 70". Ale nie wspomniał, że ogółem pieniędzy będzie mniej.

Program "schetynówek" działa od 2008 roku. Obecnie trwa II etap. W pierwszym, do 2011 r., w województwie lubelskim zmodernizowano ok. 500 km dróg lokalnych.


Nasze serwisy:
Serwis gospodarczy - Wybierz Lublin
Serwis turystyczny - Perły i Perełki Lubelszczyzny
Serwis dla fanów spottingu i lotnictwa - Samoloty nad Lubelszczyzną
Miasto widziane z samolotu - Lublin z lotu ptaka
Nasze filmy - Puls Polski


Codziennie rano najświeższe informacje z Lublina i okolic na Twoją skrzynkę mailową.
Zapisz się do newslettera!

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bialapodlaska.naszemiasto.pl Nasze Miasto