Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Seksizm w reklamie gładzi Śnieżka Acryl-Putz. Jest decyzja Komisji Etyki Reklamy

zal
Komisja Etyki Reklamy stwierdziła, że reklama gładzi Śnieżka Acryl-Putz - w której wykorzystano wizerunek trzech pań i hasło „Wykonawco którą wybierzesz na test?" - jest nieetyczna, bo utrwala negatywne stereotypy poprzez przedmiotowe traktowanie kobiet.

“Wykonawco, którą wybierasz na test?” - takim hasłem opatrzona zostałą internetowa reklama gładzi marki Śnieżka Acryl-Putz. I w zasadzie nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że w reklamie wykorzystano wizerunek trzech, dość skąpo ubranych kobiet. Kontrowersyjna reklama reklama pojawiła się w październiku 2016 r., jednak dopiero teraz Komisja Etyki Reklamy wydała oświadczenie w tej sprawie - gdzie jednoznacznie stwierdza, że doszło do nadużycia na tle społecznym oraz utrwalania szkodliwych stereotypów.

„Reklama sugeruje, że testować można kobiety. Promuje wizję kobiety jako obiektu seksualnego, czegoś na sprzedaż. Nie ma merytorycznego związku między kobietami a reklamowanym produktem" - brzmi jedna ze skarg.

Do KER wpłynęło w związku z tą reklamą kilkaset skarg. Zdaniem skarżących, reklama gładzi Śnieżka Acryl-Putz jest wręcz typowym przykładem przekazu seksualizującego i uprzedmiotawiającego kobiety.

W jednej ze skarg stwierdzono, że "reklama sugeruje, że testować można kobiety. Promuje wizję kobiety jako obiektu seksualnego, czegoś na Sprzedaż. Nie ma merytorycznego związku między kobietami a reklamowanym produktem. Kobiety na reklamie są potraktowane jak prostytutki. Prostacki żart (bo chodzi oczywiście o "testowanie" gładzi szpachlowej, nie o prostytutek) promuje przedmiotowe traktowanie kobiet."

A co na to Śnieżka?

Zdaniem Spółki, reklama nie narusza dobrych obyczajów lub zasad uczciwej konkurencji. Nie ma również powodów, aby uznać Reklamę za dyskryminującą kobiety. Mając na uwadze wzrastający udział kobiet w pracach budowlanych i ich coraz częstszą obecność na placach budowy (np. w charakterze inżynierów kontraktu, kierowników budowy), kobiety w reklamie gładzi szpachlowej Acryl Putz® zostały przedstawione jako silne, pewne siebie osoby, które wręcz zawodowo zajmują się pracami, tradycyjnie postrzeganymi jako typowo „męskie”. Intencją Spółki było, aby reklama przełamywała przestarzałe schematy i stereotypy co może się wiązać z pewnym zaskoczeniem u odbiorcy. W ocenie Spółki nie można takiego przekazu traktować jako dyskryminującego kobiety, skoro są one przedstawione jako osoby wykonujące zawód zarezerwowany w powszechnej „niesłusznej" opinii wyłącznie dla mężczyzn. W tym kontekście za dyskryminujące można wręcz uznać reklamy, które promują wizerunek kobiety „tradycyjnej” nie wykonującej zawodu i spędzającej czas w kuchni. Sporna Reklama świadczy natomiast o zupełnie innym podejściu, zakładającym równouprawnienie kobiet i mężczyzn, a zatem równość płci (dlatego kobiety mają takie narzędzia jak kombinerki, klucz czy metr, którymi posługują się mężczyźni). Kobiety nie zostały w niej przedstawione jako słabsze lub gorsze od mężczyzn, a to przecież stanowi przejaw dyskryminacji.

Co orzekła Komisja Etyki Reklamy?

Zespół Orzekający uznał, że przedmiotowa reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z dobrymi obyczajami. Dopatrzono się utrwalania negatywnych stereotypów poprzez przedmiotowe traktowanie kobiet. Zdaniem Zespołu Orzekającegowykorzystanie w przedmiotowej reklamie wizerunku kobiecego ciała nie było uzasadnione rodzajem reklamowanych towarów.

Jednocześnie, Zespół Orzekający docenił działania reklamodawcy, który natychmiast po otrzymaniu skarg zmodyfikował przekaz reklamowy usuwając z reklamy wizerunki kobiet.

Poznaj decyzję KER i zoabcz inne skargi...

Skąpo ubrane panie reklamują już niemal wszystko - od oczyszczalni ścieków po nawet ubojnię drobiu. Czy wszechobecny seksizm bijący do przechodniów z reklam kiedyś się zakończy? Jak się okazuje - wiele zależy właśnie od przechodnia! W Zabrzu kobieta oburzona wizerunkiem skąpo ubranej pani reklamującej myjnię samochodową... złożyła skargę. Sprawą zajęła się Komisja Etyki Reklamy - czytaj więcej:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto