To nieoczekiwany zwrot w sprawie. Budimex zrezygnował z kontraktu na budowę mostu na Wieprzu w Łęcznej. – Z powodu upływu okresu związania ofertą uchylił się od zawarcia umowy w sprawie realizacji zamówienia publicznego – informuje Mirosław Czech, dyrektor lubelskiego oddziału GDDKiA.
Miesiąc temu GDDKiA poinformowała, że wybrała najlepszą ofertę w przetargu na budowę nowej przeprawy na drodze krajowej nr 82. Złożył ją Budimex. Firma za wykonanie robót chciała otrzymać 36,6 mln zł. Kwota była o 6,6 mln zł niższa niż gotowa była wydać GDDKiA, która zarezerwowała na ten cel 43,2 mln zł.
– Pod koniec marca 2022 roku poinformowaliśmy zamawiającego, że od momentu złożenia oferty w tym postępowaniu (listopad 2021 r.) dynamicznie zmieniła się sytuacja rynkowa spowodowana inwazją Rosji na Ukrainę - co skutkuje diametralnym wzrostem ryzyka finansowego po stronie wykonawcy a tym samym narażałoby też na straty zamawiającego, gdyby zdecydował się realizować to zamówienie - mówi Michał Wrzosek, rzecznik prasowy firmy Budimex. I dodaje: – W niektórych rodzajach wyrobów budowlanych od lutego 2022 roku ceny niektórych materiałów wykorzystywanych w budownictwie drogowym - stal, ropa, aluminium, asfalty - wzrosły w ciągu miesiąca o ok. 80 proc. Ceny wyrobów stalowych od 2020 roku wrosły ogółem już o 270 proc. Ceny asfaltu zaś wzrosły w tym samym okresie o 95 proc. O ile duże firmy, jak nasza miały zabezpieczone dostawy paliwa, o tyle u części naszych podwykonawców wystąpiły trudności spowodowane reglamentacją.
Teraz GDDKiA musi ponownie wskazać wykonawcę robót. Ma z czego wybrać - do przetargu stanęło 11 firm i konsorcjów. - W kwocie, którą możemy przeznaczyć na realizację inwestycji - 43,2 mln zł - zmieściło się w sumie siedem ofert – wskazuje w komunikacie GDDKiA.
Dla kierowców ponowny wybór najlepszej oferty oznacza, że roboty związane z budową mostu ruszą później niż zakładano jeszcze miesiąc temu. Dla GDDKiA wskazanie nowej firmy podniesie koszt inwestycji. Oferta Budimeksu była najtańsza. Dwie następne w kolejności są o ok. 3 mln zł wyższe: opiewają na 39,6 mln zł (konsorcjum, którego liderem jest Intop Warszawa) oraz prawie 39,8 (konsorcjum, którego liderem jest Roverpol z Warszawy).
Wykonawca będzie miał na zrealizowanie inwestycji 23 miesiące od daty podpisania umowy.
Szerszy i dla cięższych pojazdów
– Nowy most powstanie obok obecnej przeprawy. Po jej północnej stronie, czyli po lewej jadąc od strony Lublina - będzie szerszy od dotychczasowego. Jezdnia będzie mieć siedem metrów szerokości, a po obu stronach powstaną półmetrowe opaski bezpieczeństwa oraz ciągi pieszo-rowerowe o szerokości 2,9 metra – opisuje Łukasz Minkiewicz, rzecznik lubelskiego oddziału GDDKiA.
Nowy most będzie miał trzy przęsła. Będą mogły z niego korzystać pojazdy o masie do 50 ton (obecny ma nośność 30 ton).
– Odsunięcie osi drogi od budynków mieszkalnych z jednoczesnym zastosowaniem „cichej nawierzchni” oraz budową ekranów akustycznych wpłyną na poprawę komfortu życia mieszkańców przy ul. Pasternik – wskazują projektanci.
Ekrany akustyczne mają mieć długość 20 metrów. Ścieżka pieszo-rowerowa, która powstanie na mości będzie połączona z chodnikiem prowadzącym wzdłuż ul. Pasternik. Zaprojektowany łącznik będzie miał 13 metrów długości i 1,5 metra szerokości.
Po wybudowaniu nowego mostu stara przeprawa zastanie rozebrana.
- Moda w Łęcznej. Jakie kreacje uchwyciły kamery Google Street View? Zobacz
- Najlepsze cukiernie w Lublinie. W ich słodkościach się zakochasz! Zobacz ranking
- Witamy w Lublinie! Kolejna aktorka przeprowadziła się do „Miasta Inspiracji”
- Miasto artystów. Tak wyglądał Kazimierz Dolny w XX wieku. Zobacz
- Znamy najlepszych uczniów i uczennice Lubelszczyzny
- Dzień bez plecaka. Kreatywność uczniów zaskoczyła nawet nauczycieli. Zdjęcia i wideo
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?